سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کتاب آموزش برنامه نویسی به کودکان

ورودی های اولیه باید کنار گذاشته شوند

همه زبان‌های زیر خوب هستند، اما این برش برای بررسی جدی انجام نشده است:

 Scratch: یک زبان آموزشی عالی، اما بن بست برای مطالعه جدی. اکنون که تعداد ربات‌ها کتاب آموزش برنامه نویسی به کودکان و اسباب‌بازی‌هایی وجود دارد که از چارچوب گرافیکی مشابهی استفاده می‌کنند، منطق را می‌توان بدون استفاده از Scratch  در رایانه واقعی به کوچک‌ترین بچه‌ها آموزش داد.

متلب: علاوه بر گران بودن، بسیار تخصصی است. من فکر می‌کنم اگر بچه‌های من رشته‌های علوم و مهندسی را خارج از نرم‌افزار دنبال کنند، زبان خوبی برای یادگیری خواهد بود. شرکت سابق من از آن برای برنامه‌ریزی یک دستگاه پیشرفته دولتی و کنترل‌کننده پرواز برای پهپادهای حرفه‌ای استفاده می‌کرد! اگر شما هم در همین شرایط هستید و به قابلیت فوق العاده SimuLink متلب و سایر جعبه ابزارهای پردازشی نیاز دارید، زیرا بچه های شما عاشق سخت افزار و الکترونیک هستند، پس باید پول نقدی را برای مجوز دانشجویی جمع آوری کنید یا آنها را به یک دانشکده فنی محلی که دارای MATLAB است بفرستید. اوه، آزمایشگاه

تصویر از زمین بازی سوئیفت

صحنه ای از زمین های بازی سوئیفت

Swift، Objective C. من می‌دانم که این زبان‌ها بچه‌های جالبی هستند، زیرا برنامه‌نویسی کتاب آموزش برنامه نویسی به کودکان بسیار محبوب است، اما این دو به سخت‌افزار بسیار خاص (رایانه‌های اپل یا آی‌پد) و سرمایه‌گذاری در یادگیری بسیاری از موارد ناخواسته کمکی نیاز دارند. یک برنامه ساده بنویس من ترجیح می‌دهم یک زبان تفسیری داشته باشم که در آن یک «2+2» ساده می‌تواند یک برنامه واقعی باشد. توصیه من در اینجا این است که اگر قبلاً iPad و Mac دارید و کودکی دارید که دیوانه برنامه ها است، به او کمک کنید Swift را یاد بگیرد، مشکل حل شده است. بازی Swift Playgrounds، بازی اپل برای آموزش سوئیفت در iPad، بسیار خوب است. و ناز! فقط به آن یارو کوچولو در سمت راست نگاه کنید.

 Go: وقتی 5-6 سال پیش مسیر پایتون را انتخاب کردم، Go گزینه مناسبی نبود. اکنون کاملاً بالغ است و محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند، به‌ویژه در اکوسیستم Google، اما به عنوان زبانی برای آموزش به بچه‌ها، برخلاف سوئیفت، پشتیبانی بسیار کمی دارد. اگر کتاب یا برنامه مطالعاتی با تمرکز بر آموزش زبان Go به بچه ها می شناسید، لطفاً در نظرات به من اطلاع دهید.

مدعیان نهایی

لوگوهای هشت زبان برنامه نویسی مختلف

با رد کردن برخی از زبان‌های عالی، هنوز یک لیست کامل کتاب آموزش برنامه نویسی به کودکان باقی مانده است:

 جاوا اسکریپت

C/C++

آبجکت ایرانیان سایبر  پاسکال / دلفی

جاوا

PHP

پایتون

پرل

روبی

سی شارپ

آر

چرا پایتون را برای آموزش کدنویسی به فرزندانم انتخاب کردم؟

من دوباره معیارهایم را مرور می‌کنم، این بار به طور خاص کتاب آموزش برنامه نویسی به کودکان در مورد اینکه چگونه پایتون در بیشتر زمینه‌ها پیشی می‌گیرد و در هیچ‌یک از آنها به‌شدت شکست نمی‌خورد صحبت می‌کنم:

 یادگیری پایتون آسان است. پایتون که نسبتاً اخیراً طراحی شده است (فقط بیش از یک دهه پیش)، به عنوان زبانی که برای همه برنامه نویسان دوستانه و واضح ساخته شده بود، شروع به کار کرد. من دوست دارم عادات تورفتگی خوبی را برای بلوک های اجرای مشروط اعمال کند. این یک پایه حیاتی است که به همه زبان‌های آینده سود خواهد برد. یکی از مشکلات در سهولت یادگیری این است که t

 در اینجا شکافی بین پایتون 2 و پایتون 3 وجود دارد، اما زمانی که من شروع کردم حداقل یک کتاب خوب برای پایتون 3 منتشر شد و همین کافی بود. در حال حاضر، تقریباً تمام کتاب‌ها برای پایتون 3 نوشته شده‌اند، بنابراین با وجود اینکه پایتون 2 هنوز اکثریت کدهای قدیمی موجود است، پایتون 3 برای پروژه‌های جدید و کدنویس‌های جدید عالی است.

پایتون هم کاربردی و هم محبوب است. برای محبوبیت، GitHut پایتون را در رتبه کتاب آموزش برنامه نویسی به کودکان 3 و Tiobe آن را در رتبه 4 قرار می دهد. یک جامعه بزرگ و فعال وجود دارد که می تواند به سؤالات پاسخ دهد. اغلب سوالات متداول در واقع فقط یک جستجوی ساده Google/Quora/StackOverflow است که اغلب با پاسخ‌های عمیق و متفکرانه همراه است. مهم‌تر از همه، پایتون در فضای آموزشی مورد توجه قرار گرفته است. چندین کتاب عالی برای آموزش همه چیز کتاب برنامه نویسی کودکان در مورد پایتون به بچه ها وجود دارد (جدول خلاصه من را در زیر بررسی کنید).