نرم افزار اسکرچ جونیور در تمام سطوح
نه تنها تمرین زبان دانش آموزان را تحریک می کند آموزش نرم افزار اسکرچ جونیورو آنها را برای تحقیق ذوق می کند، بلکه آنها را به سمت درک نحوه انجام برنامه نویسی با Scratch سوق می دهد. برای ما، این یک گام اساسی در درک دانش آموزان از نحوه کار محاسبات و برنامه نویسی بود.
مرحله دوم شامل "دانش دیجیتالی" زیادی است و شامل استفاده از نرم افزار Scratch بر روی کامپیوتر برای "جان بخشیدن" به پروژه است. هنگامی که نرم افزار راه اندازی می شود، رابط آن 3 منطقه مجزا را ارائه می دهد: منطقه ای که در آن ما برنامه نویسی خود را می بینیم و زمانی که دستورالعمل ها به کامپیوتر ا آموزش نرم افزار اسکرچ جونیور رسال می شود انیمیشن ما زنده می شود (منطقه صحنه)، منطقه ای که در آن همه چیز وجود دارد. مجموعه ای از دستورالعمل ها، به نام بلوک، به شما امکان می دهد شخصیت خود را به جلو حرکت دهید، بچرخانید، بپرید (منطقه بلوک)، و یک منطقه نهایی که در آن تمام بلوک ها به منظور تعریف اسکریپت مورد نظر (منطقه اسکریپت) لغزنده می شوند. به عنوان نمونه ای از یک اسکریپت نوشته شده توسط زبان آموزان، ما داریم: هنگامی که پیام آهنگ زنگ دریافت شد، ظاهر شده و سپس بگویید "yay it"s recess" و 5 ثانیه صبر کنید.
با جمعآوری بلوکها با یک کلیک ساده ماوس، دانشآموزان فوراً نتیجه توالی اقداماتی که پیشنهاد میکنند را مشاهده میکنند. این بصری و ملموس است، زیرا آنها می بینند که شخصیت انتخاب شده زنده می شود. آنها باید مسائل منطقی را حل کنند تا اعمال به ترتیب درست از هم پیروی کنند. طبقه بندی شده بر اساس رنگ، آموزش نرم افزار اسکرچ جونیور بلوک ها بر اساس موضوع، بلوک های مرتبط با ظاهر شخصیت، آن هایی که به حرکت مرتبط هستند یا حتی آن هایی که صدا تولید می کنند، گروه بندی می شوند. این نرم افزار دارای کتابخانه ای از "الف ها" (نامی که Scratch به شخصیت ها داده است) و تصاویر پس زمینه دارد. اما دانش آموز همچنین می تواند با استفاده از پالت هنرمند ارائه شده، شخصیت ها یا تنظیمات خود را تصور و ایجاد کند. دانشآموز میتواند هر تعداد الف را که میخواهد وارد کند و از آنها بخواهد با یکدیگر تعامل داشته باشند. برای هر sprite می توان یک اسکریپت متفاوت تنظیم کرد، اما همچنین امکان کپی کردن دستورالعمل ها از یک sprite به دیگری وجود دارد.
تصویر 1: رابط نرم افزار Scratch 2.0
3. نتایج
پس از بهرهبرداری و ارجاع متقابل دادههای جمعآوری آموزش نرم افزار اسکرچ جونیور شده در این تحقیق و در راستای اهداف پژوهشی خود، توانستیم یک شبیهسازی از محتوای برنامهنویسی رایانهای که در دسترس فراگیران قرار گرفته و یک سری مزایا و معایب مرتبط با یادگیری را شناسایی کنیم. کدگذاری توسط دانش آموزان دبستانی
3.1. جذب سریع توسط دانشجویان محتوای برنامه نویسی کامپیوتر با نرم افزار Scratch
تجزیه و تحلیل تولید دانشآموزان این امکان را فراهم میآورد آموزش نرم افزار اسکرچ جونیور که جذب سریع دانش در برنامهنویسی کامپیوتری را که در دسترس زبانآموزان قرار داده است، برجسته کند. در طول سال تحصیلی، فراگیران از نظر آشنایی با نرم افزار اسکرچ و تسلط بر قابلیت های آن و کاربرد آنها برای اجرای پروژه مورد ارزیابی قرار می گیرند.
زبان آموزان به سرعت با نرم افزار آشنا شدند. در آموزش نرم افزار اسکرچ جونیور واقع این دانش آموزان که حداقل در مدرسه هیچ آموزش کامپیوتری ندیده بودند، به سرعت با شرایط جدید یادگیری و مواد آموزشی (کامپیوتر) سازگار شدند. آشنایی آنها با اجزای یک کامپیوتر (در این مورد با صفحه نمایش، صفحه کلید و ماوس) در زمان بی سابقه، باعث شد زبان آموزان بتوانند اولین قدم خود را با اسکرچ بردارند.
تقریباً همه زبانآموزان میتوانند Scratch را راهاندازی کنند و با استفاده از ماوس به قسمتهای مختلف رابط آن اشاره کنند، با مهارت خاصی. علیرغم این واقعیت که آنها در به خاطر سپردن نام هر یک از مناطق Scratch مشکل دارند، بیشتر زبان آموزان موفق می شوند عملکرد مربوطه را با هر منطقه مرتبط کنند.
کسب و نشان دادن مهارت های مربوط به تسلط بر قابلیت آموزش نرم افزار اسکرچ جونیور های نرم افزار و به کارگیری آنها توسط فراگیران در اجرای پروژه نیز به سرعت اتفاق افتاد. اگر اکثر زبانآموزان بر رویهای مسلط شوند که اجازه میدهد پسزمینه (تصویر پسزمینه) و اسپرایت (یک کاراکتر) را با Scratch وارد کنند و بتوانند هر بار که در پروژه نیاز است آن را تکرار کنند. توانایی آنها در درک اصل کدگذاری یک sprite و بازتولید آن قابل توجه است. در واقع، کدنویسی یک sprite معادل نوشتن یک برنامه (اسکریپت) با بلوکهای Scratch است که به یک اسپرایت اجازه میدهد تا یک عمل خاص را انجام دهد. برای اینکه برنامه کار کند، بلوک ها باید به طور منسجم و بر اساس منطق خاصی چیده شوند. بنابراین، برنامهای وجود دارد که باعث میشود یک جن صحبت کند، آن را پنهان کند، ظاهرش کند، یا برای جن دیگری پیام ارسال کند.
تسلط و درک فراگیران از فرآیند کدگذاری یک sprite ب Scratch junior software training ه آنها این امکان را میدهد که یک معین را توسعه دهند